Se spetàva un mese de l’ano
preciso, e zera proprio quelo de giugno, quando scumissiàva i primi caldi,
tempo del tàjo del fen zò nei pré de l’Astego e in giro par le rive e le
vanéde.
Tuto zera proprio netà, no ghe zera na vanéda
o riva che no fusse tajà l’erba, naturalmente con la false che la vegnéva batù con maestria, sentà su na caréga, magari soto un pòrtego o sentà in un prà, con
in meso a le gambe la piàntola, na specie de ciodo de fero con la testa bela
larga in modo da posarghe sora la lama dela false. El martélo par bàtare la false el doveva avere
la testa tonda par no macàre el filo dela lama, tacà ala sintùra dele
braghe bisognava avere el coàro, un corno de vaca vòdo con dentro acqua e la
pria par rifarghe el filo ala false.
Noaltri boce se nava in giro
par le rive e le vanéde a sercàre nele piante de “orno” un raméto ch’el fusse
el pì adàto par fare el sigolòto “fischietto”. Ghe ne zera tanti, ma trovare
quelo giusto zera na bela impresa, o el zera massa grosso, o el gavéva massa gropi, o la scorsa zera
rovinà, o el ramo zera massa fin, insomma rampegàndose e saltando masiére,
finalmente la pianta giusta se la trovava. Zera deventà quasi un rito, un
sercàre maniacale de sti ramìti, parchè tuto dipendeva dala scelta del miglior
legno parchè el sòno del sigolòto el gavéva da éssare come na melodia.
Insòma, trovà sto raméto o pì ramìti, se scumissiàva el laòro ch’el dovéa éssare fato a regola d’arte.
Intanto, bisognava tajàre
soto el primo gropo che se trovava, dopo se lo tajàva dela lunghessa giusta che zera tra un gropo e l’altro.
Se tajàva in testa esatamente
soto el gropo sucessivo, sichè vegnéva fora un bachéto che da na estremità el
gavéva un gropo.
Dala parte opòsta se ghe
faséa dù tajìti par formare na pìcola pendoléta, cavà via questa, apéna de
sora del gropo se incideva giusto apéna
apéna la scòrsa tuto torno la circonferensa. Dopo rivàva el momento magico, e
qua bisognava avere na serta concentrassiòn par far vegnér fora un sigolòto
doc.
Prima se metéva sto bachéto
tra i lavri, bagnandolo ben col spùo, dirìa quasi abondantemente, dopo se
ciapàva el cortélo par la lama con el deo grosso e l'indice, se metéva el bachéto
sul denòcio e faséndolo girare vanti e indrìo par la so circonferensa se
batéva con delicatessa con el mànego del cortélo sul bachéto cantando na cansòn
magica:
“Can can
pétola
de can
pétola de osso
fame vegnér fora
un bel sigolòto”
cantà con concentrassiòn, senò la magia, che faséa sì che la scòrsa se stacàsse perfetamente intiéra dal
legno, no la riusciva.
Dopo vari tentativi con
ripetissiòn de la cansòn, come un rosario, se provava se la scòrsa se stacàva. A
volte funsionava tuto ben, ma ne la
magior parte del volte la scòrsa se rompéa par longo e lòra bisognava riscumissiàre
tuto da capo con naltro toco de bachéto.
Quando che le robe però le
nava ben, pian pianélo se sfilava el bachéto dala scòrsa tegnéndola sempre
inumidìa de spùo che faséa da lubrificante, dopo, se tajàva via el tocatélo in sima dove che se gavéa tajà la pendoléta, se lo infilava a l’estremità de la
scòrsa e dopo dal’altra parte se infilava el resto del bachéto.
Supiàndo con forsa a pieni
pulmùni e movndo in sù e in dò el bachéto... eco che da quel toco de legno
vegnéa fora na melodiosa e magica musica
con tonalità diverse a seconda de la posissiòn del stantufo.
Credo che la riuscita de la
fabricassiòn del sigolòto la sia sempre stà dovùda, sì, a la cansòn magica, ma
anca a la bravura nel cantarla.
Nico Sartori
Bravissima Carla nel aver messo il disegno/schizzo di come va costruito il "sigoloto" grazie
RispondiEliminaCa ghi 'n fae qualche volta qualchedùna de giusta! Grazie Tek
RispondiEliminaE no cari mie, pian col turibolo quando che xe ora de sigolòti: El Nico (mmhhh.. Sartori de che cao?) el parla de sigolòti de orno, cioè de “frassino” salbego, invesse i sigoloti dela foto, primo no i pol mia funsionare come chel conta el Nico parché la scorsa no se va mia suedò e dopo i xe de noselaro, miga de orno. Però bion dire chel schisso xe giusto e chel corteleto in sima fato in casa el xe massa belo.
RispondiEliminaBravo Nico spiegazione dettagliatissima. Setu ca no so mai sta bon a stamparghine uno? Ga ghese sbaglia tipo de pianta?
RispondiEliminaNo, Jo Condor. Te sbagliavi la cansòn!
RispondiEliminaHei Nico mi ricordo i vostri sigoloti e guai che ve li toccava, una guerra!!!!! Floriana
RispondiEliminaBen ciò,.. a no saria mia tanto somare tocare i sigoloti dii altri. Un poco de quelcheseghedise, vanti!
RispondiEliminaSomare no ma curiose sì...............e poi tutto ciò che è proibito è più desiderato!!!!!!
EliminaMa come Floriana, tu volevi toccare i sigoloti e non ti lasciavano? Ma come hanno potuto?
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